Τρίτη 18 Μαΐου 2010

Κυπαρισσία - Kyparissia - Messinia - Greece

Κυπαρισσία - Kyparissia - Messinia - Greece 
Φωτογραφία: Κώστας Σκιαδάς 29-5-2009

1 Σεπτεμβρίου 2008
ΠΕΡΙ ΝΕΠΟΤΙΣΜΟΥ
Κατεγράφη σάν κοινωνικό φαινόμενο από τήν υπέρμετρη εύνοια πού επεδείκνυαν οί Πάπες σέ πρόσωπα τού οικογενειακού τους περιβάλλοντος.
Τήν εποχή τών ευγενών ό νεποτισμός εφαρμόσθηκε στήν κυριολεξία, όπου ή εξουσία μετεβιβάζετο στούς απογόνους από γενεά σέ γενεά, μία κατάσταση ή οποία διατηρήθηκε επί μακρόν χωρίς ουσιαστική αντίδραση κυρίως λόγω απουσίας αντιπάλου δέους. Τελικώς ή αμφισβήτησις τής εξουσίας τών ευγενών επετράπη από τήν άνοδο τών αστών καί ή αμφισβήτησις αυτή εκδηλώθηκε κατά πρώτον μέ τήν Γαλλική επανάσταση. Ήταν ή επιθυμία τών λαών νά συμμετάσχουν στήν διαχείριση καί ή εκδήλωσις τής επιθυμίας αυτής συνεχίζεται έως τίς ημέρες μας μέ τήν φράση - σύνθημα (σέ θεωρητική μορφή έστω) "ό λαός στήν εξουσία".
Ή αντικατάστασις τών ευγενών από τήν τάξη τών αστών εθεωρήθη κατ'αρχήν ότι θά κατοχύρωνε τήν επιθυμία - απαίτηση τών λαών γιά δημοκρατία, δηλαδή όχι στήν κληρονομική εξουσία καί δικαίωμα ή μάλλον υποχρέωση τών πολιτών στήν διαχείριση καί συμμετοχή στόν εθνικό πλούτο. Διαχείριση ασφαλώς μέσω αντιπροσώπων οί οποίοι θά υπηρετούσαν τά συμφέροντα τών πολιτών κατά τόν καλλίτερο δυνατόν τρόπο, θέτοντας παραλλήλως φραγμό στίς προσπάθειες εκείνων οί οποίοι θά επιθυμούσαν νά καταστρατηγήσουν τούς δημοκρατικούς κανόνες πρός ίδιον όφελος. Ή εξουσία όμως καί στήν περίπτωση τής δημοκρατίας παραχωρείται έν λευκώ καί έν πολλοίς επαφίεται στήν καλή διάθεση όσων τήν εξασκούν νά ανταποκριθούν στίς απαιτήσεις τών πολιτών, υπηκόων τους πλέον. Ή φύσις τού ανθρώπου όμως δέν αλλάζει καί θά ήταν μάταιο νά ελπίζει κανείς ότι ή επίκλησις καί μόνον τής δημοκρατίας έκ μέρους τών εξουσιών, ή βιομηχανική παραγωγή μερικών εκατοντάδων χιλιάδων νόμων, καθώς επίσης καί ή κοπτοραπτική επάνω στά Συντάγματα θά εξασφάλιζαν στούς λαούς αυτά γιά τά οποία εδόθησαν οί πρότεροι αγώνες. Ή τάσις ανθρώπων καί κοινωνικών ομάδων είναι ή ισχυροποίησις καί ή σταθεροποίησίς των στόν χώρο τόν οποίο έχουν καταλάβει καί οί απανταχού τής γής εξουσίες δέν θά αποτελούσαν εξαίρεση. Εφ’όσον διαθέτουν τήν δύναμη καί έχουν αποκτήσει τό δικαίωμα νά νομοθετούν καί νά αποφασίζουν κάνουν ακριβώς ότι θά έκαναν καί οποιοιδήποτε άλλοι στήν θέση των, φροντίζοντας κατά πρώτον γιά τά συμφέροντά των καί γιά τήν ισχυροποίηση τής θέσεώς των. Τί πιό φυσικό νά ενδιαφέρονται γιά τό μέλλον τών απογόνων τους εξασφαλίζοντάς τους θέσεις καί αποδοχές; Βασική προϋπόθεσις βεβαίως ό κρατικισμός. Έτσι υπάρχουν θέσεις άφθονες σέ όλους τούς τομείς όπου μπορούν νά εγκατασταθούν υιοί καί θυγατέρες γιά νά...προσφέρουν. Επί πλέον έχοντας τόν έλεγχο τού συνόλου σχεδόν τών θέσεων εργασίας καθιστούν ομήρους μεγάλο μέρος τής κοινωνίας, κυρίως τούς νέους πού επιθυμούν εργασία καί τίς οικογένειές τους φυσικά, τών οποίων ή συμπεριφορά απέναντι στίς εξουσίες ασφαλώς καί θά πρέπει νά είναι ή δέουσα, μέ τήν ελπίδα καί προκειμένου νά τακτοποιηθούν μέ τήν σειρά τους.
Θά ενόμιζε κανείς ότι στίς επονομαζόμενες δημοκρατικές κοινωνίες θά απουσίαζαν αυτές οί συμπεριφορές. Φαίνεται όμως ότι οί άνθρωποι δέν διαφέρουν σέ τίποτε μεταξύ των μέ τό φαινόμενο τής ευνοιοκρατίας νά ευδοκιμεί σέ όλα τά συστήματα από τήν εποχή τών Αυτοκρατόρων καί τών ευγενών έως τίς σημερινές δημοκρατίες.
Σάν αποτέλεσμα θά μπορούσε νά ισχυρισθεί κανείς καί νά πεί ότι, ό νεποτισμός αποτελεί εφαλτήριο παρακμής μίας κοινωνίας αφού καταργείται ή αξιοκρατία καί καταστρατηγούνται οί κανόνες τής ευνομίας. Από τήν πλευρά του πάλι ό λαός παρακολουθεί τούς ηγέτες του καί τούς αντιγράφει. Έτσι ανοίγει ό δρόμος πού οδηγεί σέ κάτι χειρότερο, στόν Συβαριτισμό.
Κώστας Σκιαδάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου