Τρίτη 18 Μαΐου 2010

Marathopolis (Marathos) - Messinia - Greece


ΜΑΡΑΘΟΠΟΛΙΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ - ΔΗΜΟΣ ΓΑΡΓΑΛΙΑΝΩΝ
Foto: Κώστας Σκιαδάς  http://www.k-skiadas.com/

20 Δεκεμβρίου 2006

ΠΕΡΙ ΛΥΡΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ

Τό είδαμε καί αυτό, δηλαδή τήν αποχώρηση τού τενόρου μετά τίς αποδοκιμασίες πού τού επεφύλαξαν οί θεατές στήν Σκάλα τού Μιλάνου.
Άκουσα τήν άρια. Πρόκειται γιά τήν άρια <<Ουράνια Αίντα>> τής πρώτης σκηνής τής πρώτης πράξεως τής όπερας, τήν οποία ό τενόρος δέν εκατάφερε νά αποδώσει όπως θά έπρεπε. Ή φωνή του είχε χάσει τούς υψηλούς τονισμούς τού τενόρου, επλησίαζε δέ πρός αυτήν τού βαρυτόνου, χωρίς ευκρίνεια τών λέξεων, μέ κακούς χρωματισμούς καί έν γένει ή απόδοσίς του θά μπορούσε επιεικώς νά χαρακτηρισθεί ώς κάτω τού μετρίου, μέ τό επί πλέον είς βάρος του γεγονός ότι ή άρια αυτή είναι γνωστή ακόμα καί στούς έχοντας ελάχιστη σχέση μέ τό είδος καί κατά συνέπειαν ευρέθη πρό μετώπου. Τό διάσημο όνομα δέν ήταν φαίνεται ικανό γιά νά τόν προστατεύσει καί νά τύχει κατά κάποιον τρόπον επιεικούς αντιμετωπίσεως. Ώς έκ τούτου ή επιλογή του γιά νά ερμηνεύσει τό συγκεκριμένο έργο απεδείχθη ολωσδιόλου ατυχής.
Όλα αυτά όμως είναι γεγονότα πού απασχολούν μόνον μία μικρή μερίδα ενδιαφερομένων καί καμία σημασία δέν έχουν γιά τό ευρύ κοινό όπως κατά τό παρελθόν. Εποχές δηλαδή κατά τίς οποίες ή όπερα ήταν είδος λαϊκό καί όλοι ανέμεναν μέ ζωηρό ενδιαφέρον τήν παρουσίαση κάποιου παλαιού αλλά καί καινούργιου έργου. Ήταν τότε όπου τά θέατρα ευρίσκοντο είς χείρας ιδιωτών, οί οποίοι στήν προσπάθεια νά προωθήσουν τό είδος καί νά βοηθήσουν τούς νέους συνθέτες, ανέβαζαν κατ'έτος τό έργο κάποιου νέου δημιουργού.
Έτσι προάγεται ή τέχνη στό λυρικό θέατρο, κινεί τό ενδιαφέρον τού κοινού καί δίνει κίνητρα στούς νέους γιά νά προσπαθήσουν μέσω τής συνθέσεως νά αναδειχθούν. Σήμερα ή κατάστασις ή οποία επικρατεί καί έχει επιβληθεί, όχι μόνον στήν Ιταλία, είναι γενικευμένη καί μέ παρέες διορισμένων δέν γίνονται αυτά.
Σέ μία εποχή όπως ή σημερινή, όπου οί τηλεοράσεις περιφέρονται στά γήπεδα καί αλλαχού αδιαφορώντας καταφανώς γιά τήν τέχνη, αποφεύγοντας συστηματικώς αυτού τού είδους τούς χώρους, γιατί νά περιμένομε νά τούς ζητηθεί, αφού ποτέ δέν τούς εζητήθη, όχι νά παρουσιάσουν σέ κατ'ευθείαν μετάδοση, αλλά νά μαγνητοσκοπήσουν τήν παράσταση γιά μία μεταμεσονύκτια προβολή έστω. Αυτό δέν συνέβη καί υπό τάς παρούσας συνθήκας ούτε πρόκειται νά συμβεί.
Επανερχόμενος στό περιστατικό τής Σκάλας, καλώς έπραξε ό τενόρος καί απεχώρησε. Από τό νά δέχεται αποδοκιμασίες από ανθρώπους πού θεωρούν τούς συντελεστές τών έργων σάν διασκεδαστές των οί οποίοι, κατά τήν γνώμη των, έχουν τήν υποχρέωση νά ανέχονται τά παντός είδους καπρίτσια των καί τά καμώματά των, ή πράξις αυτή τού τενόρου δέον νά χαρακτηρισθεί ώς πράξις θεάρεστος.
Μάλιστα, ό τενόρος ατύχησε. Αλλά άς μήν ξεχνάμε ότι ή άρια αυτή είναι τό φόβητρο εκάστου τενόρου, όχι τόσον από απόψεως δυσκολίας, αλλά έκ τού γεγονότος ότι δέν τού δίδεται χρόνος ικανός, καθ'ότι ευρίσκεται στήν αρχή τής εισόδου του στήν σκηνή, γιά νά <<ζεστάνει>> τήν φωνή του καί νά χαλαρώσει κάπως από ένα τράκ πού οπωσδήποτε θά υπήρχε. Δέν τού παρεχωρήθη χρόνος ούτε από τό ακροατήριον, ώστε στήν συνέχεια τής ερμηνείας του νά διασκεδάσει τίς αρνητικές εντυπώσεις, ευελπιστώντας σέ ευνοϊκότερη μεταχείριση.
Ναί, ήταν ασυνήθιστη καί πρωτοφανής ή ενέργειά του αυτή. Αλλά μήπως καί ή αντιμετώπισις του από τό κοινό, τό οποίο έχοντας αποβάλλει κάθε ίχνος ευγενούς συμπεριφοράς, δέν ήτο έξ ίσου πρωτοφανής αλλά καί άδικος;
Έν κατακλείδι, ή ενέργεια αυτή τού τενόρου δέν δύναται νά χαρακτηρισθεί διαφορετικώς, παρά ώς ή ενδεδειγμένη.

Κώστας Σκιαδάς
http://www.k-skiadas.com/keimena.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου