Τρίτη 18 Μαΐου 2010

Κυπαρισσία - Kyparissia - Messinia - Greece

Κυπαρισσία - Kyparissia - Messinia - Greece 
Φωτογραφία: Κώστας Σκιαδάς 30-5-2009

7 Σεπτεμβρίου 2008
ΠΕΡΙ ΣΥΒΑΡΙΤΙΣΜΟΥ
Ό Συβαριτισμός παρέμεινε ανά τούς αιώνες καί χαρακτηρίζει τίς κοινωνίες καί τούς λαούς εκείνους οί οποίοι αδιαφορώντας γιά τό μέλλον τους επιδίδονται αποκλειστικώς καί μόνον σέ διασκεδάσεις καί σπατάλες ενώ οί κίνδυνοι τους περιβάλουν. Είναι γνωστή έξ άλλου ή ιστορία τής Ελληνικής αποικίας Συβάρεως καί τών κατοίκων της στήν νότιο Ιταλία ή οποία κατελήφθη τόν 6ο π.χ. αιώνα από τόν γειτονικό Κρότωνα.
Όταν ένας λαός καί ή ηγεσία του εξαντλούνται σέ αντιπαραθέσεις, αναλώνονται σέ τιποτολογίες, αντιδρούν στίς ουσιαστικές αλλαγές, αδιαφορούν γιά τούς εξωτερικούς κινδύνους κωφεύοντας, σφυρίζουν αδιάφορα έναντι τών απειλών καί περιφρονούν όλους όσους τολμούν νά εκφράσουν τήν ανησυχία τους χαρακτηρίζοντάς τους παντοιοτρόπως, προοιωνίζονται δυσάρεστες εξελίξεις. Όταν οί σώφρονες λοιδορούνται καί ή φιλοπατρία τίθεται υπό διωγμόν, όταν επιλέγεται ή διασκέδασις από τήν δημιουργία, οί παντός είδους τελετές καί οί φανφάρες από τήν παραγωγική δουλειά, ή φιληδονία από τήν εγκράτεια, τό έν παντί τρόπω βόλεμα αντί πάσης άλλης εργασίας καί όταν ό λαϊκισμός καί ή άκριτη ικανοποίησις παράλογων αιτημάτων καλλιεργούν στήν κοινωνία τό πνεύμα τού ευδαιμονισμού, τότε τό αποτέλεσμα είναι προδιαγεγραμμένο.
Χρειάζεται ισχυρή θέλησις καί κυρίως τό καλό παράδειγμα τών αρχόντων, όσον αφορά τόν τρόπο ζωής των, γιά νά είναι είς θέσιν καί ό λαός αντιγράφοντας τήν συμπεριφορά των νά αντιμετωπίσει επιτυχώς τούς πειρασμούς τής ευμάρειας, διότι ή ευμάρεια φέρνει τόν ευδαιμονισμό, ό ευδαιμονισμός τήν οκνηρία, ή οκνηρία τήν μαλθακότητα μέ συνέπεια τήν εκθήλυνση, τήν απόρριψη δηλαδή τού ανδρισμού σάν εμπόδιο στήν τρυφηλότητα καί τήν ηδυπάθεια. Τά άτομα απομακρύνονται καί απομονώνονται μεταξύ των, βαδίζουν πλέον έχοντας ώς γνώμονα τά προσωπικά τους συμφέροντα, μέ τόν ατομικισμό νά προκαλεί διάσπαση τής κοινωνικής συνοχής.
Ό συβαριτισμός είναι αποτέλεσμα τής ανωριμότητος τών ανθρώπων οί οποίοι θά κάνουν οτιδήποτε στήν προσπάθεια νά αποκτήσουν αυτά πού επιθυμούν προκειμένου νά είναι IN καί γιά νά μήν υστερούν σέ σχέση μέ τούς γύρω τους, μέ ένα σύνθημα νά κυριαρχεί απ'άκρου είς άκρον "νά περνάμε καλά" μέ τήν χώρα νά δανείζεται αφειδώς γιά νά επιβιώσει, αδιαφορώντας προκλητικά γιά τό μέγεθος τού δανεισμού καί όλα αυτά σέ συνδυασμό βεβαίως καί χάρις στήν ανευθυνότητα τών ηγετών.
Θά μπορούσε κανείς καί χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια νά παραλληλίσει τήν εποχή τής Συβάρεως, μέ κάποιες περιπτώσεις τής σημερινής εποχής. Καί σήμερα όπως καί τότε ή κοινωνία βαδίζει στόν ίδιο ολισθηρό δρόμο, τίποτε όμως δέν είναι δυνατόν νά ανακόψει τήν καθοδική πορεία παρά μόνον ό κίνδυνος μίας εθνικής συμφοράς ίσως, ό οποίος πιθανόν νά υποχρεώσει τούς ηγέτες νά αναθεωρήσουν τήν πρότερη στάση τους. Ποιοί όμως θά ήσαν εκείνοι οί οποίοι θά απεμπολούσαν τόν ευδαιμονισμό τους γιά λογαριασμό τού συνόλου;
Στίς περιπτώσεις όμως όπου οί εχθροί ευρίσκονται πρό τών πυλών καί απαιτούν, δέν πρόκειται νά περιορισθούν οί απαιτήσεις των μέ τό νά τούς αντιμετωπίζει κανείς επιδεικνύοντας καλή θέληση ή ακόμα χειρότερα προσπερνώντας τό πρόβλημα, γιατί είναι αυτή ακριβώς ή συμπεριφορά πού τούς αποθρασύνει έτι περαιτέρω.
Καταλήγω. Ή σωτηρία μίας κοινωνίας ή οποία ευρίσκεται σέ παρακμή δέν είναι δυνατόν νά προέλθει μέ ευχολόγια καί καλές προθέσεις τών ιθυνόντων, ούτε ασφαλώς ή επίδειξις υπακοής απέναντι στούς ισχυρούς θά ήταν δυνατόν νά επαναφέρει τήν τάξη.
Κώστας Σκιαδάς




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου